Soalan Psikometrik Penolong Pegawai Pertahanan Awam KP29

Contoh Soalan Psikometrik Penolong Pegawai Pertahanan Awam KP29 Tugas

Di bawah merupakan koleksi contoh soalan psikometrik Penolong Pegawai Pertahanan Awam KP29 yang boleh dijadikan latihan calon peperiksaan / ujian. Calon yang terlibat dicadangkan agar cuba mendapatkan jawapan bagi setiap contoh soalan Penolong Pegawai Pertahanan Awam KP29 yang disediakan di bawah.

Untuk korang yang dipanggil SPA ke PSEE Penolong Pegawai Pertahanan Awam KP29, sila rujuk Contoh Soalan Peperiksaan Penolong Pegawai Pertahanan Awam KP29 untuk maklumat penting dan persediaan korang.

Selain dari itu, calon juga boleh dapatkan rujukan khas Contoh Soalan Psikometrik Penolong Pegawai Pertahanan Awam KP29 yang disarankan di bawah untuk dijadikan rujukan utama ujian psikometrik SPA pada 02 Disember 2019 ini.

Semakan Penjadualan Ujian Psikometrik Penolong Pegawai Pertahanan Awam KP29

MAKLUMAN TERKINI : PEPERIKSAAN ONLINE MEMASUKI PERKHIDMATAN AWAM (PSEE) – UJIAN PSIKOMETRIK

PENOLONG PEGAWAI PERTAHANAN AWAM GRED KP29 (ANGKATAN PERTAHANAN AWAM MALAYSIA) (APM)
(Tarikh Ujian : 02 Disember 2019)

Pautan Alternatif:

https://online.spa.gov.my/ psikometrik/ jadual_am_psikometrik.php/ penolong-pegawai-pertahanan-awam-kp29

ATAU

Sila layari laman web :

http://www.spa.gov.my/ web/guest/ senarai-penjadualan-peperiksaan/

Asal mula wujudnya ujian psikometrik

Kalau korang perasan, seksyen ini sebenarnya berasal dari seksyen yang lama iaitu kertas Sahsiah dan Minat. Inilah nama asal ujian psikometrik pada era ketika ujian SPA masih lagi dijalankan secara bertulis. Atok suka untuk berikan korang perkaitan ini untuk buang sedikit kemusykilan korang.

Bagi kertas sahsiah diri dan minat (format 2009 – 2012) dahulu, kesukaran soalan yang diajukan adalah berkaitan dengan tekanan. Di mana korang ditekan dengan masa terhad. Masa sedikit bagi menjawab soalan yang banyak, untuk mengeluarkan apa yang ada dalam diri korang.

Calon-calon dikehendaki menjawab item-item yang mengukur gagasan personaliti calon iaitu kepimpinan, kebolehan sosial, komunikasi, toleransi, kerjasama, kestabilan emosi, integriti, disiplin dan kejujuran.

Format Ujian Psikometrik Penolong Pegawai Pertahanan Awam KP29

Format soalan dan jawapan pilihan Ujian Psikometrik Penolong Pegawai Pertahanan Awam KP29 juga tidak tetap. Cuma dinyatakan ‘Aneka Pilihan Jawapan’ sahaja.

Aneka yang macamana?

Korang berkemungkinan hanya diberi 2 atau 3 pilihan jawapan yang menguji keyakinan korang.

  1. (Ya atau Tidak), (Betul atau Salah),
  2. (Ya atau Betul atau Tidak Pasti);

ataupun

Korang berkemungkinan diberi 4 atau 5 pilihan jawapan sebagai refleksi keyakinan korang dalam membuat pilihan.

  1. (Sangat kerap atau Kerap atau Tidak pasti atau Kadang-kadang)
  2. (Sangat Setuju, Setuju, Tidak Pasti, Tidak bersetuju, Sangat Tidak Bersetuju)

Oh.. ya, ujian psikometrik juga mengandungi soalan jenis ‘Ujian Numerical Reasoning‘. Apa reason? Bagi yang belum tahu, jangan lupa baca post lepas atok yang bertajuk Contoh Soalan Matematik Psikometrik SPA (Updated 2020) dan menerangkan jenis soalan ini dengan detil.

Tips lulus Ujian Psikometrik Penolong Pegawai Pertahanan Awam KP29

Tips utama untuk menjawab dengan baik seksyen ini ialah :

Tidak perlu menjadi hipokrit, jadi saja diri sendiri. Hanya sembunyikan keburukan korang. Hihi..

Sedaya upaya untuk keluarkan kualiti terbaik dalam diri korang dan jawab sepenuh hati tanpa sebarang penipuan yang bakal menjerat diri korang kelak.

Contoh Soalan Psikometrik Penolong Pegawai Pertahanan Awam KP29

Saya suka mencampuri urusan kawan-kawan.

a. setuju
b. tidak setuju
c. tidak pasti

Saya selalu meminjam wang daripada rakan-rakan.

a. setuju
b. tidak setuju
c. tidak pasti

Biarpun membincangkan sesuatu isu yang amat serius, saya masih boleh bergelak ketawa.

a. YA
b. TIDAK

Saya lebih suka hadiah berupa wang berbanding kad ucapan ketika menyambut ulang tahun kelahiran.

a. YA
b. TIDAK
c. KURANG PASTI

Pepatah ‘bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat’ sudah tidak releven pada masa ini.

a. BETUL
b. SALAH

Saya paling tidak suka apabila diberi tekanan oleh guru untuk menyiapakan kerja rumah semasa sekolah dahulu.

a. Tidak pasti
b. Kadang-kadang
c. Tidak pernah

Saya tidak suka aktiviti mencabar dan lasak.

a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

Saya mesti buktikan pilihan yang saya buat adalah betul dan tepat setiap masa.

a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

Menunggu nama giliran dipanggil semasa berurusan di kaunter bank adalah membosankan.

a. Sangat tidak setuju
b. Agak tidak setuju
c. Tidak setuju mahu pun setuju
d. Agak setuju
e. Sangat setuju

Semasa kecil, saya lebih suka bermain secara beramai-ramai.

a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tdak setuju

Apabila berbicara dengan seseorang, saya lebih suka memandang tepat ke dalam anak matanya.

a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

Saya suka berbaris di ATM untuk mengambil duit.

a. Sangat tidak setuju
b. Agak tidak setuju
c. Tidak setuju mahu pun setuju
d. Agak setuju
e. Sangat setuju

Apabila ada seseorang yang mencurigakan, saya akan berwaspada dengan memberitahu orang yang rapat dengan saya.

a. setuju
b. tidak setuju
c. tidak pasti

Idea saya banyak, tapi saya berasa sukar mengeluarkannya.

a. YA
b. TIDAK

Apabila peluang sudah terbentang di depan mata, kita tidak perlu lagi berusaha.

a. Ya
b. Tidak
c. Kurang pasti

Mengambil risiko terhadap sesuatu keputusan tidak menakutkan saya kerana keputusan tersebut adalah tanggungjawab saya.

a. betul
b. agak betul
c. tidak betul

Dalam kerja secara berkumpulan, saya tidak suka menjadi ahli yang membentangkan hasil kerja di hadapan kelas.

a. Sangat tidak setuju
b. Agak tidak setuju
c. Tidak setuju mahu pun setuju
d. Agak setuju
e. Sangat setuju

Saya tidak suka meminta pertolongan dalam menyiapkan sesuatu.

a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

Demikianlah beberapa Contoh Soalan Psikometrik Penolong Pegawai Pertahanan Awam KP29 untuk kali ini. Korang cuba jawab sendiri soalan di atas sebagai uji diri.

Bagaimanpun, jika korang perlukan lebih banyak contoh soalan yang dilengkapi dengan skema jawapan padu. Segera dapatkan rujukan di bawah.

Rujukan & Contoh Soalan Psikometrik Penolong Pegawai Pertahanan Awam KP29

Rujukan di bawah mengandungi lebih dari 130 Contoh Soalan Psikometrik Penolong Pegawai Pertahanan Awam KP29 yang berkualiti tinggi. Menepati standard ujian yang telah ditetapkan oleh SPA.

Bukan itu sahaja, rujukan ini turut dilengkapi dengan nota-nota ringkas dan contoh soalan psikometrik Matematik. Ia akan mempertajamkan kemahiran korang menjawab ujian psikometrik pada 02 Disember 2019 nanti.

Penolong Pegawai Pertahanan Awam KP29 APM - Angkatan Pertahanan Awam Malaysia

Atok hampir lupa nak bagitau. Ujian psikometrik SPA sebenarnya turut mengandungi soalan melibatkan logik akal dan pengiraan. Soalan berbentuk Matematik. Ini juga turut di-cover oleh rujukan ni. Dijelaskan sedetil-detilnya termasuk jalan pengiraan untuk mendapatkan jawapan yang betul!

Tapi tok, confirm lulus ke kalau saya beli rujukan ini?

Atok tak berani janji apa-apa. Kerana dalam kehidupan ini, tiada yang pasti. Esok pun belum tentu kita masih hidup.

Rujukan ini hanya sekadar usaha. Usaha meningkatkan kemungkinan untuk lulus.

Pernah beli buku rujukan SPM? Haaa.. Camtula lebih kurang situasinya.

Tapi atok berani cakap, rujukan yang atok recommend ni adalah rujukan ujian psikometrik terbaik yang ada di pasaran setakat ini.

Tapi tok, jika ia tidak membantu saya, camna?

Jika korang sudah hadir Ujian Psikometrik Penolong Pegawai Pertahanan Awam KP29 dan dapati rujukan ini langsung tidak membantu walau 1 sen pun, korang boleh buat permohonan pengembalian wang dalam tempoh 24 jam selepas ujian. Jadi tiada apa yang perlu korang risau!

Duit korang dapat, rujukan ni korang simpan. Anggap ni sedekah daripada atok dan syarikat Infokerjaya.

Namun, pastikan korang baca dan buat semua latihan dalam rujukan ini. Atok yakin & percaya ia bakal membantu korang menjawab soalan Psikometrik Penolong Pegawai Pertahanan Awam KP29 🙂

Tapi tok, sempat ke pos buku ni?

Rujukan Contoh Soalan Psikometrik Penolong Pegawai Pertahanan Awam KP29 ni bukan buku. Tetapi eBook dalam versi download.

Korang akan diberikan akses ke laman download untuk memuaturun semua komponen rujukan selepas bayaran diselesaikan. Jadi korang tak payah duk tercongok depan pintu, tunggu orang hantar barang tak kunjung tiba. Cara ni lebih cepat untuk korang mula study!

Tapi, kalau korang yg banyak sgt ink printer tu, boleh print eBook ni untuk dijadikan buku.

Tak pun, baca guna smartphone atau laptop sudah la.

Tapi tok..

Tapi tok, tapi tok. Korang ni banyak sangat tapi-tapi. Nak ke taknak lepak mamak. Eh.. Nak ke taknak lulus psikometrik?

Kalau nak, kena usaha lebih sikit la. Dapatkan rujukan ni, baca nota-nota diberi dan buat latihan diberi.

Jadi, demikianlah adanya. Sedikit sebanyak Contoh Soalan Psikometrik Penolong Pegawai Pertahanan Awam KP29 yang akan korang hadapi pada 02 Disember ni.

Namun, harus diingat. Contoh Soalan Psikometrik Penolong Pegawai Pertahanan Awam KP29 yang atok bawakan ini bukanlah soalan sebenar. Hanya sebagai rujukan sahaja.

Selamat menduduki ujian psikometrik!

Penutup

Sementara tu, bagi korang yang akan menduduki ujian psikometrik untuk lain-lain jawatan, korang jangan tinggal duduk diam sambil menonton GV yang dah ditambah daripada 8 minggu kepada 11 minggu tu saja. Baca penjelasan penuh atok mengenai ujian psikometrik SPA ni.

Lagi satu, Contoh Soalan Psikometrik Penolong Pegawai Pertahanan Awam KP29 ni untuk korang yang serius nak masuk kerja kerajaan saja.

Bagi yang lebih suka kerja swasta (sebab upah dan bonus yang mantul), korang baca cara mohon kerja swasta yang betul yg atok da kongsi sebelum ni.

Sebelum korang jalan sehelai sepinggang ke mana-mana karnival kerjaya swasta, korang kena tahu dulu apa tips penting menghadiri temuduga terbuka swasta.

Penutup juga ke ni?

Oh.. ya, ujian psikometrik ntuk Penguatkuasa dijalankan hampir serentak dengan ujian psikometrik Penolong Pegawai Pertahanan Awam KP29 ni. Korang yang dipanggil bagi jawatan tu tolong baca contoh soalan psikometrik Penolong Pegawai Penguatkuasa KP29.

Satu lagi, jawatan yang agak famous juga. Sapa ada mohon atendan hospital melalui SPA8i? Kalau ada, siapkan diri dengan contoh soalan psikometrik Pembantu Perawatan Kesihatan U11 ni!

Kepada korang yang layak dan mungkin sudah menerima emel panggilan ke PSEE ujian psikometrik SPA pembantu hidupan liar, atok nasihatkan baik bersiap-siap. Dikatakan ujian SPA ni juga sedikit sukar. Jadi perbanyakkan bacaan. Sebagai permulaaan, baca contoh soalan psikometrik Pembantu Hidupan Liar G19 yang atok kongsi sebelum ni.

Last but not least. Terkini, SPA sedang menjalankan tapisan PSEE – ujian psikometrik kepada calon pegawai kebudayaan utk ditempatkan di Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia. Jika korang salah sorang yang dipanggil, pastikan korang dah baca contoh soalan ujian psikometrik Pegawai Kebudayaan B41.

Ini baru la penutup

OK, ni btl2 last. Selain tiga jawatan di atas, lima lagi ujian psikometrik yang akan dijalankan adalah Juruaudio Visual Gred N19, Pembantu Kemahiran Gred H19, Penolong Pegawai Hal Ehwal Islam Gred S29, Juru X-ray Gred U29 dan Pembantu Operasi N11.

Atok senaraikan di bawah untuk kemudahan rujukan korang.

Korang jangan lupa baca pula, penat atok tulis tu.

Adieu dan ciao dulu dari atok. Gud luck semua!

Atok
Follow me

Leave a Comment