Contoh Soalan Peperiksaan Leftenan Muda Maritim T13

Adakah korang dipanggil ke PSEE Leftenan Muda Maritim Gred T13 ambilan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia pada 29 Julai 2021 ni? Nasib korang memang baik! Sebab, di bawah dikongsikan koleksi contoh soalan peperiksaan Leftenan Muda Maritim T13 yang boleh dijadikan latihan calon peperiksaan. Cuba dapatkan jawapan bagi setiap contoh-contoh soalan peperiksaan Leftenan Muda Maritim T13 Maritim Malaysia yang diberikan di bawah.

Contoh Soalan Peperiksaan Leftenan Muda Maritim T13

Selain dari itu, calon juga boleh dapatkan rujukan khas Contoh Soalan Peperiksaan Online Leftenan Muda Maritim T13 yang disarankan di bawah untuk dijadikan rujukan sebelum hadir peperiksaan pada pada kali ini.

Sementara itu, bagi korang yg dah berjaya melepasi PSEE Leftenan Muda Maritim T13 ini dgn jayanya, cabaran getir seterusnya yg korang kena hadapi ialah sesi temuduga. Persediaan secukupnya harus dibuat sebelum hadir. Beberapa contoh soalan temuduga boleh korang baca di soalan temuduga Leftenan Muda Maritim T13 ini.

Nota tambahan: Sebagai seorang bakal Leftenan Muda Maritim ehem.. Korang kenalah tahu serba sedikit mengenai kerjaya ini. Tahukah korang, Majalah SEA HAWK adalah majalah rasmi pasukan Maritim Malaysia? Satu lagi, sebelum dikenali sebagai Leftenan Muda Maritim T13, jawatan ini kenali sebagai Leftenan Muda Maritim Gred XA13.

Permohonan Jawatan Kosong Leftenan Muda Maritim T13

Sekiranya korang mahu mengisi jawatan kosong sebagai Leftenan Muda Maritim T13 secara rasmi di Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia, permohonan boleh dilakukan dengan melengkapkan atau mengemaskini borang SPA9 di Portal SPA9 (sebelum ini dikenali sebagai SPA8i). Permohonan jawatan sebagai Leftenan Muda Maritim T13 adalah terbuka sepanjang masa dan perlu dibuat secara online.

Kekosongan Jawatan Leftenan Muda Maritim T13

Mengenai jumlah kekosongan, jika berpandukan hebahan yang telah dikeluarkan SPA bertarikh 9 September 2020. Bilangan kekosongan jawatan Leftenan Muda Maritim T13 adalah sebanyak 30 kekosongan. Manakala calon simpanan adalah 20 tempat sahaja.

Ini satu jumlah yang amat terhad kalau diambilkira jumlah calon yang tinggi dipanggil ke PSEE SPA. Oleh sebab itu, sila beri tumpuan korang terhadap perkongsian ini.

Tempoh Luput Permohonan

Suka diingatkan, tempoh luput setiap permohonan adalah satu (1) tahun. Pemohon dikehendaki mengemaskini semula permohonan di portal SPA9 setelah tempoh luput tersebut sampai.

Semakan Penjadualan Peperiksaan Leftenan Muda Maritim T13

MAKLUMAN TERKINI : JADUAL PEPERIKSAAN ONLINE MEMASUKI PERKHIDMATAN AWAM (PSEE)

LEFTENAN MUDA MARITIM GRED T13 DI AGENSI PENGUATKUASAAN MARITIM MALAYSIA

TARIKH PEPERIKSAAN : 29 JULAI 2021

MASA PEPERIKSAAN : 10:00 PAGI – 11:00 PAGI

Pautan Alternatif:

http://e-semakan.spa.gov.my/psee-leftenan-muda-maritim-t13

Sila layari laman web:

http://www.spa.gov.my/web/guest/senarai-penjadualan-peperiksaan/

PERHATIAN :

“Segala pemakluman terkini mengenai peperiksaan akan dipaparkan di Portal Rasmi SPA dan Laman Facebook Rasmi SPA semasa peperiksaan dijalankan. Pastikan korang tidak ketinggalan dengan maklumat mutakhir pihak SPA!”

*Semua calon akan menduduki peperiksaan pada masa yang sama, bermula pada jam 10:00 pagi hingga 11:00 pagi.

Jadual Gaji Leftenan Muda Maritim T13

Berikut adalah jadual gaji minimum-maksimum serta kadar kenaikan gaji tahunan bagi seorang Leftenan Muda Maritim T13 ;

Gaji minimum RM2,502.00
Gaji maksimum RM9,803.00
Kenaikan Gaji TahunanRM230.00

*Di samping elaun-elaun, imbuhan-imbuhan dan kemudahan-kemudahan lain yang seorang penjawat jawatan Leftenan Muda Maritim dengan gred T13 layak terima.

Deskripsi Tugas Leftenan Muda Maritim T13

Apakah skop kerja atau senarai tugas Leftenan Muda Maritim T13?

Secara am, tugas seorang Leftenan Muda Maritim T13 adalah, bertanggungjawab:

” Menjalankan tugas-tugas peringkat sokongan yang melibatkan Zon Maritim Malaysia dari segi menguatkuasakan undang-undang dan peraturan di bawah undang-undang persekutuan; melaksanakan tugas mencari dan menyelamat, mencegah dan menyekat pelakuan kesalahan; memberikan bantuan perkara berkaitan dengan penjenayahan apabila dipohon oleh negara luar; melaksanakan pengawasan udara dan pantai serta menyediakan perkhidmatan pengangkutan kepada agensi yang memerlukan. “

Di samping itu,

” Tugas yang dilaksanakan di Zon Maritim Malaysia dan lautan lepas ialah mencari dan menyelamat; mengawal dan mencegah pencemaran maritim, pencegahan dan penyekatan pengedaran haram dadah narkotik. Tugas yang dilaksanakan akan diletakkan di bawah perintah dan kawalan Angkatan Tentera Malaysia semasa darurat, krisis khas atau peperangan. “

Syarat Lantikan Dan Kelayakan Leftenan Muda Maritim T13

Calon lantikan terus hendaklah mempunyai :

Kewarganegaraan Malaysia;
Umur 18 tahun atau lebih;

Dan

Ijazah sarjana muda kepujian yang diiktiraf oleh Kerajaan daripada institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
(Gaji Permulaan pada Gred T13 : RM2,502.00)

atau

Ijazah sarjana muda kepujian dalam bidang sains nautikal, sains samudera, pengajian kelautan (maritime studies) atau bidang berkaitan dengannya yang diiktiraf oleh Kerajaan daripada institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya
(Gaji Permulaan pada Gred T13 : RM2,646.88)

atau

Ijazah Sarjana Muda Undang-undang yang diiktiraf oleh Kerajaan daripada institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
(Gaji Permulaan pada Gred T13 : RM2,646.88)

atau

Ijazah sarjana muda dalam bidang kejuruteraan atau bidang berkaitan dengannya yang diiktiraf oleh Kerajaan daripada institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
(Gaji Permulaan pada Gred T13 : RM2,792.63)

atau

Ijazah Sarjana Muda Perakaunan yang diiktiraf oleh Kerajaan daripada institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
(Gaji Permulaan pada Gred T13 : RM3,084.15)

Dan

Calon bagi lantikan hendaklah memiliki Kepujian (sekurang-kurangnya Gred C) dalam subjek Bahasa Melayu pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) /Sijil Vokasional Malaysia (SVM) atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.

Dan

Memenuhi syarat-syarat ukuran fizikal dan pancaindera berikut:

  • Ketinggian badan sekurang-kurangnya 1.63m bagi lelaki dan 1.57m bagi wanita tanpa bersepatu;
  • Berat badan sekurang-kurangnya 50kg bagi lelaki dan 48kg bagi wanita;
  • Mempunyai ukuran Indeks Jisim Badan (BMI) di antara julat 19 hingga 26;
  • Mempunyai sekurang-kurangnya 81sm ukuran dada yang biasa dan 86sm semasa menarik nafas (lelaki sahaja);
  • Lulus dalam ujian penglihatan bagi mata kiri dan kanan yang diuji berasingan dengan ketetapan V6/9 tanpa menggunakan cermin mata;
  • Pengecaman warna dan pendengaran yang tidak cacat;
  • Diperiksa dan diperakui sihat untuk berkhidmat oleh pengamal perubatan berdaftar.

Peperiksaan Online Leftenan Muda Maritim T13

Panggilan peperiksaan online memasuki perkhidmatan awam (PSEE) Leftenan Muda Maritim T13 untuk tahun 2021 baru sahaja dikeluarkan oleh SPA.

Peperiksaan online Leftenan Muda Maritim T13 mungkin akan dijalankan satu (1) kali dalam tahun ini.

Tarikhnya yg diputuskan ialah pada 29 Julai 2021.

Namun, seperti pada kebiasaanya, kesemua calon adalah dikehendaki menduduki dan menjawab peperiksaan online memasuki perkhidmatan awam (PSEE) Leftenan Muda Maritim T13 selama setengah jam untuk setiap sesi peperiksaan yang dijadualkan. Bermula jam10 pagi sampai la jam 11.00. Inilah tempoh pagi yg paling singkat dalam hidup korang yang akan menentukan masa hadapan!

Senario Peperiksaan Leftenan Muda Maritim T13

Syarat untuk menyandang jawatan Leftenan Muda Maritim T13, calon perlu, terlebih dahulu lulus peperiksaan online.

Sekiranya calon tersebut berjaya dalam peperiksaan online / tapisan awal ini, maka barulah calon tersebut layak untuk dipanggil menghadiri temuduga jawatan Leftenan Muda Maritim T13 yang akan dijadualkan kemudian.

Namun begitu, berdasarkan maklumbalas yang diterima, kebanyakan calon gagal dalam proses tapisan awal.

Antara sebab yang dikenalpasti iaitu kegagalan untuk menjawab dengan baik soalan-soalan yang dikemukan dalam peperiksaan Leftenan Muda Maritim T13 terutama di bahagian A.

Format Peperiksaan Leftenan Muda Maritim T13

Format Peperiksaan Leftenan Muda Maritim T13 sesi 2020/2021 terdapat perbezaan ketara berbanding tahun-tahun lepas.

Sebagai contoh, jika korang perasan, format soalan Leftenan Muda Maritim T13 untuk sesi 2017/2018 berbeza dengan format 2020/2021. Pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) sudah melakukan perubahan drastik untuk format sesi ini.

Format 2017/2018 Vs Format 2020/2021

Format Leftenan Muda Maritim T13 – 2017/2018

Seksyen A: Pengetahuan Am

Seksyen B: Daya Menyelesaikan Masalah

Format Leftenan Muda Maritim T13 – 2020/2021

Seksyen A: Daya Menyelesaikan Masalah

Seksyen B: Kefahaman Bahasa Inggeris

Eh.. Bukan Sama Ke Tok?

Yup, nampak macam sama. Tapi tak serupa.

Penilaian tetap 2 (dua) Seksyen TETAPI perasan tak, ada perubahan di situ. Seksyen PENGETAHUAN AM ditiadakan dan telah digantikan dengan KEFAHAMAN BAHASA INGGERIS.

Jadi, jika korang gunakan perkongsian yang dibuat mengenai peperiksaan Leftenan Muda Maritim T13 sesi peperiksaan 2018 dan ke bawah, memang korang akan buang masa.

Masa korang akan terbuang dengan baca tip dan trik cara sukses seksyan Pengetahuan Am. Seksyen ini adalah seksyen yang paling banyak makan masa calon sebenarnya.

Elak Daripada ‘Leka Mengawal Perairan Negara’ (Sekadar Metafora)

Sekali lagi dinyatakan, calon adalah dinasihatkan agar lebih fokus pada seksyen A iaitu Daya Menyelesaikan Masalah. Inilah seksyen yang membuat ramai calon seolah-olah ‘leka dalam mengawal perairan negara’. Cuma kali ini, bukan PATI atau nelayan asing yang terlepas masuk ke dalam perairan negara tetapi mendapat keputusan gagal dalam peperiksaan online SPA Leftenan Muda Maritim T13.

Sementera, untuk seksyen B, ia melibatkan Kefahaman Bahasa Inggeris. Ini pun masalah juga. Maklumlah, kita lahir-lahir da memang cakap Melayu atau bahasa ibunda masing-masing. Kalau cikgu English masuk pun, memang ‘yes’ ngan ‘no’ je la.

Berikut merupakan sedikit perkongsian daripada atok mengenai beberapa contoh soalan setiap seksyen dan penjelasan topik.

Contoh Soalan Peperiksaan Leftenan Muda Maritim T13 – Daya Menyelesaikan Masalah

Seksyen ini memerlukan korang menyelesaikan permasalahan yang dikemukakan dengan menggunakan pendekatan :

  1. kemahiran pemikiran logik,
  2. kemampuan menginterpretasi data
  3. melalui pemahanan konsep-konsep matematik.

Jangan Sampai Nangis ‘Tepi Bot Maritim’

Kebiasaannya, sesetengah calon memang mempunyai penyakit ‘loya dan muntah-muntah nombor’ terhadap soalan yang berkaitan nombor dan digit. Asal tengok masalah yang melibatkan persamaan / rumus / formula math saja terus rasa nak pitam dan padahnya ‘nangis tepi bot maritim’ la setelah result exam SPA keluar.

Namun begitu pun, jangan terlalu bimbang kerana dalam Peperiksaan Leftenan Muda Maritim T13, soalan aplikasi konsep matemaik yang diajukan tidak melebihi sukatan pelajaran di peringkat SPM sahaja. Amat melegakan bukan?

Daripada pemerhatian yang dilakukan juga, atok cerakinkan soalan dalam Seksyen A ini kepada 4 bahagian utama iaitu;

  • Penyelesaian Masalah
  • Menginterpretasi Data
  • Soalan Matematik
  • Pemerhatian & Logik (macam IQ test)

Di bawah beberapa contoh soalan Leftenan Muda Maritim T13 – Seksyen A : Daya Menyelesaikan Masalah

1) Fattin Maizura ialah adik kepada Fattin Humaira. Selain turut cantik seperti kakaknya, Fattin Maizura juga suka menabung. Dia mempunyai wang sebanyak RM450 di sebuah bank dengan kadar faedah 4.5% setahun. Kirakan tempoh masa tabungan Fattin Maizura untuk mendapat dividen sebanyak RM81.00?

A) 4 tahun
B) 3.5 tahun
C) 5 tahun
D) 4.5 tahun

2) Harga 40 ekor Siakap yang dibeli uncle Kirito ialah RM380. Berapakah harga purata seekor Siakap uncle Kirito?

A) RM 10.00
B) RM 9.00
C) RM 8.50
D) RM 9.50

3) Encik Kulasekhara membelanjakan 10% daripada pendapat gajinya setiap bulan untuk membayar bil utiliti iaitu RM100. Sekiranya gaji Encik Kulasekhara dinaikkan 50% pada bulan hadapan, berapakan berapakah gaji baru yang akan diperolehinya?

A) RM1000
B) RM1500
C) RM1750
D) RM2000

4) Mathias anak Belaun baru sahaja mendapat pekerjaan sebagai Leftenan Muda Maritim Gred T13 di Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia. Jadi dia membeli sebuah Sofa dengan harga RM6000 untuk kegunaan peribadi. Potongan sebanyak 6% kerana Mathias anak Belaun membeli dengan mengunakan kupon diskaun. Berapakah harga Sofa selepas menggunakan kupon diskaun?

A) RM5,640.00
B) RM7,540.00
C) RM4,640.00
D) RM5,540.00

5) 27 batang pen warna sienna daripada jumlah 156 kotak pen didapati rosak. Jumlah pen sienna yang rosak itu bersamaan dengan 3/4 daripada bilangan sekotak pen. Berapakah jumlah semua pen tersebut?

A) 4056
B) 5616
C) 3159
D) 4082

6) 257 orang ahli Kelab Kebajikan Kolej MetroKL membuat kutipan RM25 setiap orang. 45% daripada jumlah kutipan itu dibelanjakan untuk jamuan akhir tahun, 65% daripada bakinya untuk cenderamata dan RM550 untuk bayaran tempahan jersi kelab. Berapakah baki wang Kelab Kebajikan Kolej MetroKL yang tinggal?

A) RM2,010.90
B) RM1,701.60
C) RM1,529.70
D) RM2,079.70

7) Satu guni Beras wangi dibahagikan kepada beberapa bahagian. Ravinder dan Sivaraj masing-masing mendapat 0.35 dan 0.45 bahagian. Berapakah jisim satu guni beras wangi itu jika Ravinder mendapat 43.75kg?

A) 100kg
B) 125kg
C) 150kg
D) 160kg

8) Prisma enneagonal M lebih ringan daripada N tetapi lebih berat daripada prisma enneagonal O. Prisma enneagonal P pula lebih berat daripada prisma enneagonal O, tetapi lebih ringan daripada prisma enneagonal M. Susun kedudukan prisma enneagonal tersebut bermula dengan yang paling ringan.

A) O,P,N,M
B) N,M,P,O
C) N,M,O,P
D) O,P,M,N

9) Harga sebuah kereta Mercedes warna harvest pumpkin terpakai ialah RM134,300. Setiap tahun harga Mercedes itu menyusut sebanyak 15%. Berapakah harga Mercedes harvest pumpkin terpakai itu selepas 3 tahun kemudian?

A) RM 114,155
B) RM 97 031
C) RM 82 477
D) RM 70 105

10) Harga sebuah apartment 2 bilik tidur di Bentong ialah RM330 000. Selepas 5 tahun kemudian harga apartment tersebut meningkat kepada RM450 000. Berapakah peratus peningkatannya?

A) 66.66%
B) 36.36%
C) 33.33%
D) 26.7%

11) Sejumlah 16 250 keping jubin pelbagai warna dibahagikan kepada dua bahagian iaitu 2/5 dan 3/5. Bahagian lebih besar diagihkan sama banyak kepada 2 ruangan iaitu ruang tamu E dan ruang tamu F. Berapakah bilangan jubin bagi ruang tamu F?

A) 4875
B) 3250
C) 2438
D) 5416

12) Ettie Esther seorang gadis Kadazan yang cantik lagi bersopan. Dia dapat menjawab 6 soalan Add Math dalam masa 9 minit. Berapakah jumlah soalan Add Math yang boleh dijawab oleh Ettie Esther dalam masa 1 jam 15 minit?

A) 55
B) 50
C) 40
D) 45

13) 15 liter air mengalir melalui sebatang paip air dan masuk ke dalam bekas berbentuk dekagon dalam tempoh masa 4.5 minit. Berapakah tempoh masa yang diambil untuk mengisikan air sebanyak 727.5 liter ke dalam sebuah bekas dekagon itu menggunakan 2 paip air yang serupa?

A) 1 jam 49 minit
B) 1 jam 57 minit
C) 3 jam 38 minit
D) 7 jam 17 minit

14) Sebuah ruang simpanan mengandungi 3,000 buah Jambu Golok (sejenis buahan liar). Iman mengambil 3/4 daripada jumlah Jambu Golok tersebut. Kemudian Ali mengambil 2/5 jumlah Jambu Golok daripada Iman. Berapakah jumlah Jambu Golok yang tinggal pada Iman?

A ) 450
B ) 900
C ) 1,350
D ) 2,250

15) 3. Sebuah kotak mengandungi 780 biji kurma jenis Ambera diagihkan kepada 6 kumpulan pelajar iaitu P, Q, R, S, T dan U. Kumpulan P mendapat 1/4 daripada jumlah kurma Ambera tersebut. Kemudian kumpulan Q mendapat 1/5 daripada baki kurma Ambera tersebut manakala selebihnya kumpulan R, S, T dan U mendapat sama banyak. Berapakah bilangan kurma Ambera yang akan diperolehi oleh kumpulan R?

A) 117
B) 142
C) 468
D) 568

Untuk lebih banyak contoh (dan skema jawapan lengkap) bagi seksyen A Leftenan Muda Maritim T13 ini. Korang boleh dapatkan rujukan rujukan eXtra Daya Menyelesaikan Masalah berikut.

Contoh Soalan Daya menyelesaikan Masalah Leftenan Muda Maritim T13

Atau pun,

Boleh baca post atok satu lagi yang khas membincangkan jenis-jenis dan contoh soalan SPA Daya Menyelesaikan Masalah (Updated 2021) dengan detil. Ia akan menambah lagi kefahaman korang terhadap seksyen ini.

Contoh Soalan Peperiksaan Leftenan Muda Maritim T13 – Kefahaman Bahasa Inggeris

Inilah seksyen ‘killer’ yang ‘membunuh’ peluang ramai calon. Walau maciam mana pun, soalan yang diketengahkan dalam seksyen B ini masih tidak melebihi sukatan dalam yang sudah korang pelajari sewaktu SPM dolo-dolo.

Soalan diolah dalam bentuk sama ada; a) petikan ringkas dan diikuti beberapa soalan comprehension, b) soalan berkaitan vocabulary dan c) soalan mengenai grammar (Noun, Pronoun, Adjective, Verb, Adverb, Conjunction, Interjection, Preposition dan yang lain-lain).

Contoh soalan adalah seperti berikut :

1) Mr. Krishnadev needs to build a cabinet today. He can use the following tools except:

A) hammer
B) measuring tape
C) saw
D) shears

2) Honora has three dogs and two cats. They are all brown, but one of the dogs has spots. His name is Spot.

Which of the following is true?

A) Honora has three animals in total.
B) Honora has more cats than dogs.
C) One of Honora’s cats is black.
D) All of Honora’s dogs have spots.

3) Sulochana’s result for her final exam was very bad. She must make _______ progress.

A) some
B) many
C) little
D) any

4) Please read the following sentence.

Once Batrisya lifted her pen and made a start, writing the essay became easy.

If we change the start of the sentence to:

Writing the essay became easy..

What will the ending be?

A) after starting.
B) after lifting her pen.
C) once Batrisya lifted her pen and made a start.
D) once she lifted her pen and made a start.

5) Choose the correct sentence with the same meaning of

I will cook a special dinner tonight,” Mat Nawi said to his wife.

A) Mat Nawi told his wife that he will cook a special dinner that night.
B) Mat Nawi told his wife to cook his special dinner that night.
C) Mat Nawi’s wife will cook a special dinner with Mat Nawi at night.
D) Mat Nawi’s wife told Mat Nawi to cook a special dinner for him that night.

6) Where ____________ Declan Lim live?

A. are
B. is
C. do
D. does

7) Ranjitsinh __________________ English, Mandarin and a bit of Arabic.

A. speaks
B. speak
C. speaking
D. is speaking

8) King Keith IX was so feared by his people because his face was ____________ .

A) monstrous
B) plain
C) unappealing
D) common

Read the following paragraphs to answer the next four questions (Questions 9 – 15).

Milpa Alta is a region of twelve villages and towns to the south of Mexico City. In Milpa Alta, traditions are still very important and one of the most famous traditional events is a community meal. It takes place every Christmas and is called La Rejunta. More than a meal, it’s a feast, where about sixty thousand tamales and fifteen thousand litres of hot chocolate are made and consumed. Tamales are made from corn. They are typical of the region: the name Milpa Alta means ‘High cornfield’. The feast is offered to the people who go on the long walk to El Señor de Chalma about 80 kilometres away. It’s an important event on the religious calendar for local people and as many as 20,000 people take part.

The planning and organisation of La Rejunta takes the whole year. Every year, different people are given the job of majordomo, which means they’re responsible for organising the meal. There’s a waiting list for the opportunity to do this and currently the next available year is 2046. This year’s majordomos are Virginia Meza Torres and her husband Fermín Lara Jiménez, who put their names on the list 14 years ago.

One year before the meal, men go to the forest and collect wood that they store near the home of the majordomo. It has to be dry when it’s used to make the cooking fires. Local farmers grow most of the corn, meat and vegetables that are needed as ingredients. In the week before the feast, hundreds of volunteers arrive to help with the preparation and the cooking. No instant or ready-made foods are allowed. Amazingly, everyone seems to know what they have to do. On the day of the feast, the majordomos and others have stayed up all night cooking. Fermin is in charge of the numbers – making sure there are enough tamales for everyone.

For the people of Milpa Alta, eating together is one of their most important traditions. One woman, Josefina García Jiménez, explains that sitting together at the table is like a glue that keeps people together. ‘It feels like I am passing down a tradition, and when they are adults, they will remember what I have done. Here we have time to cook, time to think about the ingredients, time to show our kids through cooking that we love them.’ The time that everybody stays at the table after the meal has finished is just as important as the food. They talk, tell stories and laugh together. At Christmas, La Rejunta is a giant version of a family meal.

9) What is the article about?

A) daily life in Mexico
B) farming in Milpa Alta
C) traditions in Mexico
D) daily life in Milpa Alta

10) In Milpa Alta, eating with other people is …

A) difficult
B) important
C) unusual
D) common

11) La Rejunta takes place …

A) in Mexico city
B) in several villages
C) once a year
D) twice a year

12) What’s unusual about La Rejunta?

A) A huge amount of food is made.
B) The event lasts for many days.
C) The ingredients are very unusual.
D) A huge amount of drink is made.

13) How do people get to El Señor de Chalma?

A) by bus
B) by car
C) on foot
D) by taxi

14) What do the majordomos do?

A) cook the food for La Rejunta
B) grow food for La Rejunta
C) organise La Rejunta
D) process food for La Rejunta

15) According to the article, which statement is true?

A) Not many people want to be majordomos.
B) People wait a long time to be majordomos.
C) Virginia Meza Torres has been a majordomo for 14 years.
D) So many people want to be majordomos.

Dapat tak jawapan untuk contoh soalan di atas?

Untuk lebih banyak contoh soalan Leftenan Muda Maritim T13 di Seksyen B ini (dan dilengkapi skema jawapan padu). Korang boleh dapatkan rujukan eXtra Kefahaman Bahasa Inggeris di bawah.

Contoh Soalan Kefahaman Bahasa Inggeris Leftenan Muda Maritim T13

Atau pun,

Boleh baca perkongsian atok sebelum ni yang membincangkan jenis-jenis dan contoh soalan SPA Kefahaman Bahasa Inggeris (Updated 2021) dengan detil. Ia akan menambah lagi kefahaman korang terhadap pecahan soalan dalam seksyen ini.

Kunci Kejayaan Calon Leftenan Muda Maritim T13 Yang Lepas-Lepas

Kunci kejayaan calon Leftenan Muda Maritim T13 sebelum ni adalah:

1) Study dengan pantas.
Tak bertangguh. Terus baca semua nota berkaitan. Terus hafal mana yg patut. Terutama rumus dan formula math.

2) Buat latihan.
Lagi banyak soalan, lagi bagus. Korang akan jadi lebih bersedia. Dalam rujukan eXtra seksyen Leftenan Muda Maritim T13 ni, korang akan dapat 70 contoh soalan Daya Menyelesaikan Masalah dan jawapan dan 65 contoh soalan Kefahaman Bahasa Inggeris dan jawapan.

Paling istimewa ialah..

Bonus Eksklusif – Leftenan Muda Maritim T13

Untuk PSEE sesi Julai 2021 ini, ada sebuah bonus eksklusif khas utk korang.

Bonus eksklusif Leftenan Muda Maritim T13

Percuma sahaja. Bagi korang yg dah dptkan rujukan eXtra seksyen sebelum ni, jgn bimbang. Just kembali semula ke laman download korang utk muaturun! Tidak perlu keluarkan bajet lebih utk mendapatkannya.

Rujukan & Contoh Soalan Peperiksaan Leftenan Muda Maritim T13

Untuk sesi 2021, rujukan penuh kali ini telah dikemaskini dengan format terbaharu peperiksaan online SPA yang berbeza daripada sesi terakhir peperiksaan.

Tapi Tok, Kenapa Saya Kena Dapatkan Rujukan Ni?

1) Hati korang jadi riang ria

Nota Ringkas & padat dlm rujukan contoh soalan peperiksaan online Leftenan Muda Maritim T13 ni akan menjimatkan tenaga korang. X perlu berlari seantero Internet cari bahan. X perlu berjam-jam mengadap skrin. Mata x letih. Pikiran pon x kusut. Hati jadi riang ria di hari raya. Haha..

2) Lebih masa main game

Korang jangan acah-acah soleh la dgn atok. Korang kaki game kan. Tak payah susah-payah. Buka je jualan rujukan contoh soalan peperiksaan online Leftenan Muda Maritim T13, korang terus grab. Pastu baca nota-nota tu. Buat contoh soalan yg diberi. Habis ceta. Tinggal tunggu masa exam je sampai. Sementara tu, ada lebih masa terluang utk layan PUBG, ML, COC dll..

3) Guna pengalaman 13 tahun kami secara maksima

Contoh soalan peperiksaan Leftenan Muda Maritim T13 yg diberikan akan membiasakan korang dengan format sebenar exam SPA. Bukan soalan bocor. Bukan sama sekali. Tetapi jenis soalan yang hampir sama. Korang pinjam dan guna semaksimumnya pengalaman kami selama 13 tahun (semenjak 2008) meneliti dan mengkaji soalan SPA. Daripada era SPA masih menjalankan peperiksaan secara bertulis dan berpusat lagi!

4) Memudahkan hidup korang

Skema jawapan di rujukan Daya menyelesaikan Masalah yang disediakan dalam rujukan Leftenan Muda Maritim T13 ini sudah tentu akan menambah kepandaian korang. Ada jalan kira diberi. Tak perlu pecah kepala cari jawapan. Tak payah hafal sifir. Tak payah congka-mencongak. Rumus dan persamaan turut diberi. Formula matematik yang dah luput diingatan, jadi segar semula. Pendek kata, ia memudahkan hidup korang.

4) Boleh simpan duit lebih (untuk kawin)

Rujukan contoh soalan peperiksaan Leftenan Muda Maritim T13 ada beberapa pakej. Ada pakej murah, ada pakej kurang murah. Pilih la ikut bajet yg ada. Ini akan menjimatkan duit korang. Simpan duit lebih tu buat kawin. Tak pon utk beli smartphone model baharu yang jadi idaman kalbu. Merecik hawau ko..

5) Lagi Merecik..

Rujukan contoh soalan peperiksaan Leftenan Muda Maritim T13 ni murah giler. Korang hanya perlu laburkan beberapa ringgit sahaja sebagai modal untuk meningkatkan peluang memperolehi masa depan yang gemilang. Kalau dapat kerja kelak, ratusan ribu pulangannya seumur hidup. Simpanan KWSP lagi la jangan cerita. Honda Civic yg ada lubang angin kat tepi tu dah tentu dalam genggaman. Lagi la merecik! Peerrgh, inilah pelaburan terbaik yang pernah korang lakukan.

Cara Beli Rujukan Penuh

Arahan:

  1. Klik Rujukan eXtra Seksyen.
  2. Scroll ke bawah dan klik button ‘Beli Sekarang’.
  3. Scroll ke bawah dan pilih pakej yang sesuai dengan bajet korang.
  4. Scroll ke bawah dan masukkan alamat emel ke dalam ruang disediakan, kemudian klik button ‘Proceed to Checkout’.
  5. Ikuti langkah selanjutnya.

Confirm Lulus Ke Tok Kalau Saya Beli Rujukan Ini?

Atok tak berani janji apa-apa. Hal lulus ni kita serah pada Allah SWT. Apa yang paling penting, korang da berusaha sebaik mungkin. Siapa berusaha, dia dapat. InsyaAllah..

Apa yang atok recommend ni adalah rujukan & Contoh Soalan Peperiksaan Leftenan Muda Maritim T13 terbaik yang ada di pasaran setakat ini. Termasuk nota, contoh soalan, contoh jawapan dan penerangan jalan kira untuk memudahkan persediaan Peperiksaan Peperiksaan Leftenan Muda Maritim T13 korang.

Pernah beli buku rujukan SPM? Haaa.. Camtula lebih kurang situasinya.

Dah Lupa Formula Matematik La Tok..

Jangan risau. Dalam rujukan Leftenan Muda Maritim T13 ni dah disediakan nota-nota ringkas Matematik untuk korang ‘refresh’ kembali formula-formula matematik yang da hampir terhapus dari ingatan tu. Cara pengiraan dan jalan penyelesaian untuk mendapatkan jawapan juga disertakan.

Paling mustahak, nota-nota Matematik ini adalah daripada soalan-soalan yang biasa ditanya dalam peperiksaan kerajaan sepanjang 2015-2021.

Tak perlu ulangkaji dan study keseluruhan buku teks Matematik. Korang bukannya nk duk SPM pon. Nak tau apa paling best? Dalam rujukan ni da pilih topik yang perlu sahaja. Maklumat ni sulit ya. Untuk korang yang serius tak nak buang masa dan nak sukses.

Exam Da Dekat Ni Tok. Sempat Ke Pos Buku Ni?

Rujukan Contoh Soalan Peperiksaan Leftenan Muda Maritim T13 ni bukan buku. Tetapi eBook dalam versi PDF. Korang akan diberikan akses ke ruangan download untuk muaturun semua komponen selepas bayaran disahkan.

Cara ni lebih cepat untuk korang mula study!

Korang x perlu tunggu whatapps daripada orang Pos Laju atau lain-lain kurier gtaw barang da sampai. Pastu naik la keta atau motor dlm sejam lebih (pegi ulang-alik amik barang).

Korang juga tak perlu bz sgt, tengok tracking number tiap jam. Nak tengok barang korang da sampai area mana.

Tapi Tok, Saya Lebih Suka Baca Buku..

Kalau korang yg banyak sgt ink tu, takda masalah. Boleh print eBook ni. Pastu binding. Jadikan buku. Boleh conteng2 nota kaki. Tak pun, baca guna smartphone atau laptop sudah la.

Ada soalan lagi? Kalau da tak ada, cepat dapatkan sekarang juga sebelum jualan ditutup. Rujukan ni bukan dijual selama-lamanya.

Jadi, Demikianlah Adanya.

Sedikit sebanyak contoh soalan peperiksaan Leftenan Muda Maritim T13 yang akan korang hadapi pada tahun 2021 ini.

Satu lagi, contoh soalan Leftenan Muda Maritim T13 yang atok bawakan ini bukanlah soalan sebenar. Hanya sebagai rujukan sahaja.

Selamat menduduki peperiksaan!

Penutup

Ramai yg bilang (bukan siti bilang yer), exam online Penolong Pegawai Veterinar G29 sedikit sukar. Jadi, elok benar kalau korang sempat baca contoh soalan peperiksaan Penolong Pegawai Veterinar G29 ni. Mana tahu ada contoh yg atok beri tu naik exam SPA. Sapa tahu kan..

Utk korang yg mungkin akan menyertai sektor perkhidmatan awam sebagai seorang Jurutera. Persiapan rapi haruslah dilakukan bagi menghadapi exam online. Jawablah exam online tu dengan yakin sambil baca contoh soalan peperiksaan Jurutera Gred J41.

Tak lupa juga utk calon exam online SPA Pegawai perikanan G41 ambilan Jabatan Perikanan Malaysia. Sila baca, & hadam maklumat dalam contoh soalan peperiksaan Pegawai Perikanan G41. Atok harap di sedikit sebanyak membantu korang.

Khas utk cucu atok yg memenuhi kelayakan & sudah dipanggil exam online Pembantu Pertahanan Awam bagi ambilan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (APM). Pastinya contoh soalan peperiksaan Pembantu Pertahanan Awam KP19 ini pasti memberi sedikit input bermanfaat.

Dah dapat emel panggilan exam Penolong Pegawai Senibina JA29? Jawatan ni agak rare dan jarang diadakan pengambilan. Antara bahan bacaan yg amat sesuai utk korang sebelum duduk PSEE SPA tu ialah contoh soalan peperiksaan Penolong Pegawai Senibina JA29 ni.

Sudah tentu korang dah tahukan, ke tak? Yg exam online pembantu tadbir (p/o) dan exam pembantu tadbir (kewangan) dijalankan serentak? Kali tak tahu, maka ketahui la olehmu. Jadi, utk yg dipanggil peperiksaan pembantu tadbir kewangan w19, luangkan sedikit masa korang membaca contoh soalan peperiksaan Pembantu Tadbir Kewangan W19.

Sape yg sudah menerima emel panggilan ke peperiksaan Pegawai Penyelidik ambilan Jabatan Perikanan Malaysia? Klu korang dipanggil, alhamdulillah. Kena utk persediaan rapi tu. Boleh baca contoh soalan peperiksaan Pegawai Penyelidik Q41.

Last but not least, khusus utk calon exam online SPA bagi jawatan Pembantu Operasi Gred N11, dapatkan info berguna dan beberapa contoh soalan peperiksaan Pembantu Operasi N11 ini. Jangan ambil mudah peperiksaan Gred N11 tu.

Serius, Ni Baru Penutup!

Exam Online SPA yg terakhir bagi jawatan Pegawai Pertanian G41 ambilan Kementerian Jabatan Pertanian bagi tahun 2020 ni akan diadakan dalam a few days lagi. Kepada korang yg dah dipanggil, tidak rugi baca contoh soalan peperiksaan Pegawai Pertanian G41 ni.

Walaupun kita dlm suasana Covid-19 yg sedang membadai negara, sesi exam online SPA for jawatan Akauntan WA41 tetap akan dijalankan pada bila-bila masa dalam tahun ni. Elok bersiap-sedia awal. Kepada yg terlibat, sila penuhkan ilmu di dada tu dengan maklumat seperti contoh soalan peperiksaan Akauntan Gred WA41 ni.

Khas korang yg hado mengisi jawatan Penolong Pegawai Pertanian G29 dalam portal SPA9 (sebelum ni dikenali sebagai SPA8i), panggilan exam online telah diumumkan oleh SPA. Jangan da last minit baru kelam-kabut cari informasi. Awal-awal baca contoh soalan peperiksaan Penolong Pegawai Pertanian G29.

Kepada mereka dijangka akan menjadi kakitangan Jabatan Kerja Raya Malaysia sebagai Penolong Juruukur Bahan JA29. Atok ada siapkan beberapa bahan bacaan bermutu yg sesuai, termasuk contoh soalan peperiksaan Penolong Juruukur Bahan JA29. Maklumat lain korang boleh layari portal rasmi KKR k..

KKM sedang mengalukan kedatangan calon-calon Pegawai Tadbir N41 (Rekod Perubatan) yg akan diserap masuk tidak lama lagi. Jika korang dah terima emel panggilan berkenaan exam online online SPA bagi jawatan N41 ni, bolehlah tambahkan lagi kemahiran korang tu dengan perkongsian contoh soalan peperiksaan Pegawai Tadbir (Rekod Perubatan) N41 ni.

Kepada korang layak & barangkali telah selamat menerima emel panggilan ke peperiksaan online penolong jurutera, atok nasihatkan baik bersiap-siap. Dikatakan bahawa exam online SPA ni juga sedikit sukar. Itu cakap-cakap orang la. Jadi perbanyakkan bacaan. Sebagai permulaaan, bolehlah usha contoh soalan peperiksaan Penolong Jurutera JA29 yg atok kongsi sebelum ni.

Emel panggilan exam online SPA Pegawai Veterinar GV41 masih belum dikeluarkan oleh SPA. Tapi, dengar khabarnya, jumlah yg dipanggil memang tak beragak lagi ramainya. So better bersedia. Mari mulakan dengan membaca contoh soalan peperiksaan Pegawai Veterinar GV41 ni.

OK, ni btl2 last. Calon exam SPA bagi jawatan Penolong Pegawai Penguatkuasa KP29 adalah tinggi bilangannya pada tahun 2019. Keadaan sama dijangka tahun ini. Jadi, kesilapan kecil sudah cukup membawa padah. Cuba kurangkan risiko kesilapan tersebut dengan mengenali jenis-jenis dan beberapa contoh soalan peperiksaan Penolong Pegawai Penguatkuasa KP29.

Korang jangan lupa baca pula, penat atok tulis tu.

Au revoir dan arrivederci dulu dari atok. Gud luck semua!

Atok
Follow me

6 thoughts on “Contoh Soalan Peperiksaan Leftenan Muda Maritim T13”

  1. Salam atok

    Saya nak purchase e book section A & B untuk leftenan muda maritim t13

    Link atok x boleh click

    Terima kasih atok

    Reply
    • Wkslm Nur Hidayah,

      Terima kasih kerana berminat.

      Ada beberapa pakej ditawarkan. Harga bermula RM40, RM60 dan RM80.

      Cara pembelian adalah secara online. Link download rujukan akan dibari melalui emel yg digunakan semasa pembelian dibuat.

      Tempahan boleh dibuat melalui pautan berikut:

      https://atokpencen.com/baca/exam-spa/

      Reply

Leave a Comment

error: Content is protected !!