Contoh Soalan Temuduga Pemandu Kenderaan Gred H11

Bagi yg dpt panggilan ke sesi temuduga Pemandu Kenderaan H11 (calon Semenanjung) ambilan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga Dan Masyarakat pada 03 Oktober 2021 – 15 Oktober 2021 ni dan juga bagi yg dipanggil ke sesi temuduga Pemandu Kenderaan H11 (COS 15 Tahun) ambilan Kementerian Komunikasi Multimedia Malaysia pada 12 Oktober 2021 ni. Setinggi-tinggi tahniah atok ucapkan. Sudah pasti korang masih tercari-cari rujukan contoh soalan temuduga Pemandu Kenderaan Gred H11 yg bagus bukan? Teruskan membaca jika jawapan korang adalah ya.

Contoh Soalan Temuduga Pemandu Kenderaan H11

Sekiranya korang ingin mengisi jawatan kosong sebagai Pemandu Kenderaan Gred H11 secara rasmi di sektor awam, pendaftaran boleh dilakukan dengan melengkapkan borang SPA9 di Portal SPA9. Pendaftaran jawatan Pemandu Kenderaan Gred H11 adalah terbuka sepanjang masa dan perlu dibuat secara atas talian atau secara maya atau online.

Sekiranya korang dipanggil ke Ujian Psikometrik Pemandu Kenderaan H11 pada 27 Mei 2021 ini. Sila baca contoh soalan ujian psikometrik Pemandu Kenderaan H11 ini. Selain itu, sebagai bacaan tambahan, korang juga boleh semak contoh soalan psikologi psikometrik dan contoh soalan Matematik psikometrik SPA (Updated 2021). Ia bacaan tambahan yang baik untuk meningkatkan persediaan korang.

Andainya korang tengah mengejar masa dan mungkin tak sempat baca perkongsian ni sampai habis. Korang boleh lompat mana-mana tajuk yang betul-betul perlu. Klik mana yang berkenan dalam daftar isi kandungan berikut.

Jadual gaji Pemandu Kenderaan Gred H11

Berikut adalah jadual gaji minimum-maksimum serta kadar kenaikan gaji tahunan bagi seorang Pemandu Kenderaan Gred H11;

Gaji minimum RM1,218.00
Gaji maksimum RM2,939.00
Kenaikan Gaji Tahunan RM80.00

*Di samping elaun-elaun dan imbuhan-imbuhan lain yang seorang penjawat jawatan Pemandu Kenderaan Gred H11 layak terima.

Deskripsi tugas Pemandu Kenderaan Gred H11

Apakah deskripsi tugas Pemandu Kenderaan Gred H11

Berikut adalah skop kerja seorang Pemandu Kenderaan Gred H11 di pelbagai kementerian / jabatan / pentadbiran kerajaan negeri :

Seorang Pemandu Kenderaan Gred H11 adalah bertanggungjawab melaksanakan skop tugas pemanduan kenderaan yang memerlukan lesen memandu daripada Jabatan Pengangkutan Jalan serta menjaga kenderaan/jentera di bawah kelolaannya supaya sentiasa berada dalam keadaan bersih dan selamat untuk setiap perjalanan. Antara kenderaan/jentera yang diliputi oleh skim perkhidmatan ini ialah kereta, van, kenderaan ringan pacuan empat roda, bas, lori, dumper, roller dan traktor pertanian.

Syarat lantikan dan kelayakan Pemandu Kenderaan Gred H11

Calon lantikan terus hendaklah mempunyai :

  • Kewarganegaraan Malaysia;
  • Umur 18 tahun atau lebih;

Dan

  • Pentaksiran Tingkatan Tiga/Penilaian Menengah Rendah atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan;

Dan

  • Lesen memandu Kelas D/E/E1/E2/F/G/H/I yang dikeluarkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan [kecuali lesen memandu dalam tempoh percubaan (P)];

Dan

  • Berkebolehan memandu, mengendali dan menyenggara kenderaan berkenaan yang diliputi oleh skim perkhidmatan ini.

Gaji permulaan Gred H11 ditetapkan mengikut Kelas Lesen Memandu:

Kelas Lesen MemanduGaji Permulaan
Lesen DRM 1,264.15
Lesen E/E1/E2RM 1,310.30
Lesen F/HRM 1,356.45
Lesen G/IRM 1,402.60

Dan

  • Calon bagi lantikan hendaklah memiliki Kepujian (sekurang-kurangnya Gred C) dalam subjek Bahasa Melayu pada peringkat Pentaksiran Tingkatan Tiga / Penilaian Menengah Rendah atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.

Semakan Jadual Temuduga Pemandu Kenderaan Gred H11

Semakan panggilan Temuduga memasuki perkhidmatan awam, Pemandu Kenderaan Gred H11 (calon Sabah), Kementerian Komunikasi Multimedia Malaysia (KKMM), boleh dibuat melalui pautan berikut:

MAKLUMAN TERKINI : SEMAKAN PENJADUALAN TEMU DUGA

1. PEMANDU KENDERAAN GRED H11 (COS 15 TAHUN) DI KEMENTERIAN KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA MALAYSIA

TARIKH TEMU DUGA : 12 OKTOBER 2021

Pautan Alternatif:

https://online.spa.gov.my/online/jadual-temuduga-pemandu-kenderaan-h11-cos-15-tahun

2. PEMANDU KENDERAAN GRED H11 (SEMENANJUNG) DI KEMENTERIAN PEMBANGUAN WANITA, KELUARGA DAN MASYARAKAT

TARIKH TEMU DUGA : 03 OKTOBER 2021 – 15 OKTOBER 2021

Pautan Alternatif:

https://online.spa.gov.my/online/jadual-temuduga-pemandu-kenderaan-h11-semenanjung

Sila layari laman web :

http://www.spa.gov.my/web/guest/senarai-penjadualan-temu-duga

Soalan temuduga Pemandu Kenderaan Gred H11 (berkenaan kementerian / jabatan)

Percaya cakap atok, soalan temuduga yang paling popular diajukan adalah berkaitan dengan jabatan dimana korang bakal ditempatkan.

Misalnya, dalam penjadualan temuduga terkini di atas, korang dipanggil untuk penempatan Kementerian Komunikasi Multimedia Malaysia.

Adalah patut untuk korang mengetahui :

Misi, visi dan objektif utama Kementerian Komunikasi Multimedia Malaysia.

Paling penting, ambil tahu peranan yang dimainkan oleh Kementerian Komunikasi Multimedia Malaysia.

Apa kenderaan yang biasa ada di KBS? Beri dua contoh.

Contoh soalan temuduga Pemandu Kenderaan Gred H11

Dan juga, korang jangan lupa hafal nama menteri, timbalan, ketua-ketua jabatan dan agensi-agensi di bawahnya.

Contoh soalan temuduga Pemandu Kenderaan Gred H11 yang paling lazim

Apa contoh soalan temuduga Pemandu Kenderaan Gred H11 yang paling lazim diajukan?

Biasanya dua soalan yang paling lazim ditanya kepada calon adalah:

1. Korang diminta memperkenalkan diri.

2. Alasan kenapa korang memohon jawatan sebagai Pemandu Kenderaan Gred H11.

Apakah tips menjawab soalan temuduga Pemandu Kenderaan Gred H11?

Tips 1 – Perkenalkan diri dengan memastikannya ringkas, padat dan menyeluruh. Tekankan pada aspek pengalaman kerja (jika ada).

Tips 2 – Bagi sebab memohon pula, gunakan kreativiti korang tetapi jangan lupa menyatakan bahawa jawatan ini merupakan peluang untuk korang memberi sumbangan dan berbakti kepada negara.

Dua soalan ini merupakan peluang terbaik untuk mempamerkan kesesuaian diri korang dengan jawatan Pemandu Kenderaan Gred H11 ini.

Contoh soalan temuduga Pemandu Kenderaan Gred H11 yang paling popular

  • Apa tugas seorang pemandu ya?
  • Macamana cara kita buat pemeriksaan pada kenderaan? Jelaskan cara awak.
  • Pernah dengar buku log kenderaan? Terangkan serba sedikit mengenainya.
  • Takkan kerja pemandu ni asyik memandu je kan. Agaknya apa lagi kerja lain pemandu?
  • Dah memandu berapa lama?
  • Lesen kelas apa?
  • Pandai baiki kereta? Motor?
  • Katakan awak terlibat dalam nahas jalanraya. Andaikan je. Nyatakan tindakan yang perlu diambil. Step by step.

Peringatan: Contoh-contoh soalan temuduga Pemandu Kenderaan Gred H11 yang disenaraikan di atas hanya bertindak sebagai rujukan sahaja.

Topik ulangkaji untuk temuduga Pemandu Kenderaan Gred H11

Antara topik yang dicadangkan untuk korang ulangkaji meliputi :

  1. Jenis kenderaan kerajaan
  2. Buku log kenderaan
  3. Kad inden & bekalan bahan api
  4. Kesalahan lalu lintas
  5. Tempat simpanan kenderaan
  6. Keselamatan kenderaan
  7. Kemudahan & cara membersih kenderaan
  8. Peraturan pengurusan kenderaan kerajaan selain Kereta konsesi

Selain itu, korang juga jangan lupa untuk melayari portal rasmi Kementerian Belia dan Sukan (KBS), portal rasmi Kementerian Komunikasi Multimedia Malaysia (KKMM), Portal kementerian Tenaga dan KKM. Baca dan hafal apa-apa yang patut di sana.

Rujukan khas temuduga Pemandu Kenderaan Gred H11

Penemuduga bukan setakat melihat kelayakan akademik atau jenis lesen yang korang miliki. Kerana ada ramai calon lain yang lebih cemerlang keputusan dan lebih besar lesen kenderaannya.

Dalam mana-mana temuduga kerajaan – tidak kira sesi temuduga soal jawab atau ujian kompetensi atau pemeriksaan fizikal, pancaindera dan kecergasan (UKJK).

Penilaian oleh panel terarah lebih kepada sahsiah, kesantunan, etika, pemakaian, komunikasi dan paling penting kesesuaian untuk jawatan berkenaan.

Hal-hal ini pula perlu diketahui dengan jelas satu persatu. Ia tidak mampu dilakonkan secara spontan. Kerana ia memerlukan latihan dan harus selalu diamalkan.

Jadi temuduga bukan semata-mata berkaitan jenis lesen dimiliki!

Sila jangan terlalu bergantung kepada kepandaian korang membaiki kenderaan atau betapa besarnya lesen korang. Ia hanya memainkan separuh daripada peranan di dalam temuduga sahaja.

Pesan Atok

Sebab itulah, korang amat disarankan memperkemaskan diri dengan rujukan tambahan sesi temuduga seperti di bawah.

Rujukan & Contoh Soalan Temuduga

Rujukan contoh soalan temuduga Pemandu Kenderaan H11

Atau pun, korang boleh baca contoh soalan temuduga SPA yang atok kongsikan sebelum ini. Ia membincangkan 7 soalan lazim temuduga SPA .

Tapi Tok, Kenapa Saya Kena Dapatkan Rujukan Contoh Soalan Temuduga Ni?

1) Korang jadi insan mulia

Untuk pengetahuan korang, sebahagian daripada hasil jualan rujukan contoh soalan temuduga ini akan atok salurkan ke dana atau tabung bantuan mangsa-mangsa banjir, gempa dan mangsa peperangan serta pelarian.

Disebabkan itu, even korang gagal sekalipun dalam temuduga Pemandu Kenderaan H11, korang tak gagal total. Sekurang-kurangnya korang berjaya membantu saudara-saudara kita yg sedang diuji oleh malapetaka dan musibah dan amat-amat memerlukan pertolongan korang pada saat ini.

2) Hati korang jadi riang ria

Nota Ringkas & padat dlm rujukan contoh soalan temuduga ni akan menjimatkan tenaga korang. Tak perlu berlari seantero Internet cari bahan utk menghadiri temuduga kerja kerajaan yg betul. Tak payah berjam-jam mengadap skrin. Mata tak letih. Pikiran pon tak kusut. Hati pon jadi riang ria di hari raya. Haha..

3) Lebih masa main PUBG

Korang jangan acah-acah tak bersalah dgn atok pula. Korang kaki game kan? Takut masa bermain game korang terganggu? Boleh sgt. Korang grab jer rujukan contoh soalan temuduga ni. Pastu baca nota-nota tu. Habis ceta. Tinggal tunggu masa iv je sampai. Sementara tu, ada lebih masa terluang utk layan PUBG, ML, COC dll..

4) Guna pengalaman 13 tahun kami sepenuhnya

Contoh soalan temuduga dan contoh skema jawapan temuduga yg diberikan akan membiasakan korang dengan format sebenar temuduga. Bukan soalan bocor. Bukan soalan ramalan. Bukan sama sekali. Tetapi jenis soalan temuduga yang hampir sama. Korang pinjam dan guna semaksimumnya pengalaman kami selama 13 tahun (semenjak 2008) meneliti dan mengkaji soalan-soalan temuduga SPA.

5) Memudahkan hidup korang

Skema cara menjawab temuduga dalam rujukan ini ada disediakan. Paling senang, korang hafal jer caranya. Tgk nasib juga la. Kalau kebetulan soalan temuduga tu yang diajukan semasa iv nanti. Memang kacang goreng la kan..

6) Boleh simpan duit lebih (untuk kawin)

Rujukan contoh soalan temuduga ni murah giler. Cuma RM30. Apa yang korang boleh dapat dengan RM30? Utk topup data sebulan pun hampir tak cukup kalau kuat layan Youtube!

Oleh kerana betapa murahnya rujukan ni. Tiada apa yang korang akan rugi mendapatkannya. Malah, ini akan menjimatkan duit korang. Simpan duit lebih tu buat kawin. Tak pon utk beli smartphone model baharu yang jadi idaman kalbu. Merecik hawau ko..

7) Lagi Hawau..

Rujukan contoh soalan temuduga ni murah giler. Korang hanya perlu laburkan beberapa ringgit sahaja sebagai modal untuk meningkatkan peluang memperolehi masa depan yang gemilang. Kalau dapat kerja kelak, ratusan ribu pulangannya seumur hidup. Simpanan KWSP lagi la jangan cerita. Honda Civic yg ada lubang utk angin lalu kat tepi tu dah tentu dalam genggaman. Lagi la merecik! Peerrgh, inilah pelaburan terbaik yang pernah korang lakukan.

Tok, agak-agak sempat ke pos buku ni?

Ianya bukan buku, tetapi eBook dalam versi download. Korang akan diberikan akses ke laman download untuk muatturun semua komponen selepas bayaran diselesaikan.

Biasanya proses ni memakan masa kurang daripada 1 jam (kalau korang bayar menggunakan blillplz (FPX) / online banking).

Jadi tak perlu lagi tunggu J&T datang ke rumah. Cara ni lebih cepat untuk korang mula berlatih temuduga di rumah! Lagi pun, tarikh iv tu dah makin hampir.

Korang patut miliki segera rujukan temuduga ni, kerana cukup lengkap dan amat membantu dalam persediaan temuduga kerja.

Walau pun rujukan contoh soalan temuduga ini bersifat umum. Tetapi amat sesuai digunakan oleh calon temuduga Pemandu Kenderaan H11. Malah boleh digunakan berulang kali untuk semua jenis temuduga di sektor awam.

Penutup

Sementara itu, bagi korang yang akan menduduki psikometrik bagi jawatan-jawatan lain, korang jangan sekali-kali duduk selagi belum baca penjelasan penuh atok mengenai ujian psikometrik SPA.

Juga untuk yang dipanggil ke exam online Penolong Pegawai Pembangunan, korang hadam dahulu contoh soalan peperiksaan Penolong Pegawai Pembangunan Masyarakat S29. Mustahak ni.

Lastly, yang kena hadir temuduga Penolong Pegawai Penilaian di JPPH. Atok hadiahkan beberapa contoh soalan temuduga Penolong Pegawai Penilaian W29 ni. Buat bekal.

OK, ni btl2 last. Lagi beberapa hari SPA akan jalankan peperiksaan PPT N29 untuk penempatan di KKM. Jadi, Atok da coretkan beberapa contoh soalan peperiksaan Penolong Pegawai Tadbir (Pengurusan Stor).

Korang jangan lupa baca pula, penat atok tulis tu.

Atok pon da nak chaw ni. Salam semua.

Atok
Follow me

Leave a Comment

error: Content is protected !!