Contoh Soalan Temuduga Pemandu Kenderaan Gred H11

Contoh Soalan Temuduga Pemandu Kenderaan H11

Contoh Soalan Temuduga Pemandu Kenderaan Gred H11; Masih tercari-cari rujukan Contoh Soalan Temuduga Pemandu Kenderaan Gred H11? Teruskan membaca jika jawapan anda ya.

Sekiranya anda ingin mengisi jawatan kosong sebagai Pemandu Kenderaan Gred H11 secara rasmi di sektor awam, pendaftaran boleh dilakukan dengan melengkapkan borang SPA8 di Portal SPA8i. Pendaftaran jawatan Pemandu Kenderaan Gred H11 adalah terbuka sepanjang masa dan perlu dibuat secara atas talian atau secara maya atau online.

Sekiranya korang dipanggil ke Ujian Psikometrik Pemandu Kenderaan Gred H11 pada 17 Disember 2019. Sebelum korang duduk psikometrik tu, sila baca contoh soalan psikologi psikometrik dan contoh soalan Matematik psikometrik SPA (Updated 2020). Ia bacaan tambahan yang baik untuk meningkatkan persediaan korang.

Andainya korang tengah mengejar masa dan mungkin tak sempat baca perkongsian ni sampai habis. Korang boleh lompat mana-mana tajuk yang betul-betul perlu. Klik mana yang berkenan dalam daftar isi kandungan berikut.

Jadual gaji Pemandu Kenderaan Gred H11

Berikut adalah jadual gaji minimum-maksimum serta kadar kenaikan gaji tahunan bagi seorang Pemandu Kenderaan Gred H11;

Gaji minimum RM1,218.00
Gaji maksimum RM2,939.00
Kenaikan Gaji Tahunan RM80.00

*Di samping elaun-elaun dan imbuhan-imbuhan lain yang seorang penjawat jawatan Pemandu Kenderaan Gred H11 layak terima.

Deskripsi tugas Pemandu Kenderaan Gred H11

Berikut adalah skop kerja seorang Pemandu Kenderaan Gred H11 di pelbagai kementerian / jabatan / pentadbiran kerajaan negeri :

” Seorang Pemandu Kenderaan Gred H11 adalah bertanggungjawab melaksanakan skop tugas pemanduan kenderaan yang memerlukan lesen memandu daripada Jabatan Pengangkutan Jalan serta menjaga kenderaan/jentera di bawah kelolaannya supaya sentiasa berada dalam keadaan bersih dan selamat untuk setiap perjalanan. Antara kenderaan/jentera yang diliputi oleh skim perkhidmatan ini ialah kereta, van, kenderaan ringan pacuan empat roda, bas, lori, dumper, roller dan traktor pertanian. “

Syarat lantikan dan kelayakan Pemandu Kenderaan Gred H11

Calon lantikan terus hendaklah mempunyai :

  • Kewarganegaraan Malaysia;
  • Umur 18 tahun atau lebih;

Dan

  • Pentaksiran Tingkatan Tiga/Penilaian Menengah Rendah atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan;

Dan

  • Lesen memandu Kelas D/E/E1/E2/F/G/H/I yang dikeluarkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan [kecuali lesen memandu dalam tempoh percubaan (P)];

Dan

  • Berkebolehan memandu, mengendali dan menyenggara kenderaan berkenaan yang diliputi oleh skim perkhidmatan ini.

Gaji permulaan Gred H11 ditetapkan mengikut Kelas Lesen Memandu:

Kelas Lesen MemanduGaji Permulaan
Lesen DRM 1,264.15
Lesen E/E1/E2RM 1,310.30
Lesen F/HRM 1,356.45
Lesen G/IRM 1,402.60

Dan

  • Calon bagi lantikan hendaklah memiliki Kepujian (sekurang-kurangnya Gred C) dalam subjek Bahasa Melayu pada peringkat Pentaksiran Tingkatan Tiga / Penilaian Menengah Rendah atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.

Semakan Jadual Temuduga Pemandu Kenderaan Gred H11

Semakan panggilan Temuduga memasuki perkhidmatan awam, Pemandu Kenderaan Gred H11, Kementerian Belia dan Sukan, boleh dibuat melalui pautan berikut :

MAKLUMAN TERKINI : SEMAKAN PENJADUALAN TEMU DUGA

PENOLONG PEMANDU KENDERAAN GRED H11
DI KEMENTERIAN BELIA DAN SUKAN

TARIKH TEMU DUGA : 15 Oktober 2019

Pautan Alternatif:

https://online.spa.gov.my/ online/jadual_temuduga.php/ pemandu-kenderaan-h11

Sila layari laman web :

http://www.spa.gov.my/ web/guest/ senarai-penjadualan-temu-duga

Soalan temuduga Pemandu Kenderaan Gred H11 (berkenaan kementerian / jabatan)

Percaya cakap atok, soalan temuduga yang paling popular diajukan adalah berkaitan dengan jabatan dimana korang bakal ditempatkan.

Misalnya, dalam penjadualan temuduga terkini di atas, korang dipanggil untuk penempatan Kementerian Belia dan Sukan (KBS).

Adalah patut untuk korang mengetahui :

Misi, visi dan objektif utama Kementerian Belia dan Sukan (KBS).

Paling penting, ambil tahu peranan yang dimainkan oleh Kementerian Belia dan Sukan (KBS).

Apa kenderaan yang biasa ada di KBS? Beri dua contoh.

Contoh soalan temuduga Pemandu Kenderaan Gred H11

Dan juga, korang jangan lupa hafal nama menteri, timbalan, ketua-ketua jabatan dan agensi-agensi di bawahnya.

Contoh soalan temuduga Pemandu Kenderaan Gred H11 yang paling lazim

Apa contoh soalan temuduga Pemandu Kenderaan Gred H11 yang paling lazim diajukan?

Biasanya dua soalan yang paling lazim ditanya kepada calon adalah:

1. Korang diminta memperkenalkan diri.

2. Alasan kenapa korang memohon jawatan sebagai Pemandu Kenderaan Gred H11.

Apakah tips menjawab soalan temuduga Pemandu Kenderaan Gred H11?

Tips 1 – Perkenalkan diri dengan memastikannya ringkas, padat dan menyeluruh. Tekankan pada aspek pengalaman kerja (jika ada).

Tips 2 – Bagi sebab memohon pula, gunakan kreativiti korang tetapi jangan lupa menyatakan bahawa jawatan ini merupakan peluang untuk korang memberi sumbangan dan berbakti kepada negara.

Dua soalan ini merupakan peluang terbaik untuk mempamerkan kesesuaian diri korang dengan jawatan Pemandu Kenderaan Gred H11 ini.

Contoh soalan temuduga Pemandu Kenderaan Gred H11 yang paling popular

  • Apa tugas seorang pemandu ya?
  • Macamana cara kita buat pemeriksaan pada kenderaan? Jelaskan cara awak.
  • Pernah dengar buku log kenderaan? Terangkan serba sedikit mengenainya.
  • Takkan kerja pemandu ni asyik memandu je kan. Agaknya apa lagi kerja lain pemandu?
  • Dah memandu berapa lama?
  • Lesen kelas apa?
  • Pandai baiki kereta? Motor?
  • Katakan awak terlibat dalam nahas jalanraya. Andaikan je. Nyatakan tindakan yang perlu diambil. Step by step.

Peringatan: Contoh-contoh soalan temuduga Pemandu Kenderaan Gred H11 yang disenaraikan di atas hanya bertindak sebagai rujukan sahaja.

Topik ulangkaji untuk temuduga Pemandu Kenderaan Gred H11

Antara topik yang dicadangkan untuk korang ulangkaji meliputi :

  1. Jenis kenderaan kerajaan
  2. Buku log kenderaan
  3. Kad inden & bekalan bahan api
  4. Kesalahan lalu lintas
  5. Tempat simpanan kenderaan
  6. Keselamatan kenderaan
  7. Kemudahan & cara membersih kenderaan
  8. Peraturan pengurusan kenderaan kerajaan selain Kereta konsesi

Selain itu, korang juga jangan lupa untuk melayari portal rasmi KBS. Baca dan hafal apa-apa yang patut di sana.

Rujukan khas temuduga Pemandu Kenderaan Gred H11

Penemuduga bukan setakat melihat kelayakan akademik atau jenis lesen yang korang miliki. Kerana ada ramai calon lain yang lebih cemerlang keputusan dan lebih besar lesen kenderaannya.

Dalam mana-mana temuduga kerajaan – tidak kira sesi temuduga soal jawab atau ujian kompetensi atau pemeriksaan fizikal, pancaindera dan kecergasan (UKJK).

Penilaian oleh panel terarah lebih kepada sahsiah, kesantunan, etika, pemakaian, komunikasi dan paling penting kesesuaian untuk jawatan berkenaan.

Hal-hal ini pula perlu diketahui dengan jelas satu persatu. Ia tidak mampu dilakonkan secara spontan. Kerana ia memerlukan latihan dan harus selalu diamalkan.

Jadi temuduga bukan semata-mata berkaitan jenis lesen dimiliki!

Sila jangan terlalu bergantung kepada kepandaian korang membaiki kenderaan atau betapa besarnya lesen korang. Ia hanya memainkan separuh daripada peranan di dalam temuduga sahaja.

Pesan Atok

Sebab itulah, korang amat disarankan memperkemaskan diri dengan rujukan tambahan sesi temuduga seperti di bawah.

Atau pun, korang boleh baca contoh soalan temuduga SPA yang atok kongsikan sebelum ini. Ia membincangkan 7 soalan lazim temuduga SPA .

Penutup

Sementara itu, bagi korang yang akan menduduki psikometrik bagi jawatan-jawatan lain, korang jangan sekali-kali duduk selagi belum baca penjelasan penuh atok mengenai ujian psikometrik SPA.

Juga untuk yang dipanggil ke exam online Penolong Pegawai Pembangunan, korang hadam dahulu contoh soalan peperiksaan Penolong Pegawai Pembangunan Masyarakat S29. Mustahak ni.

Lastly, yang kena hadir temuduga Penolong Pegawai Penilaian di JPPH. Atok hadiahkan beberapa contoh soalan temuduga Penolong Pegawai Penilaian W29 ni. Buat bekal.

OK, ni btl2 last. Lagi beberapa hari SPA akan jalankan peperiksaan PPT N29 untuk penempatan di KKM. Jadi, Atok da coretkan beberapa contoh soalan peperiksaan Penolong Pegawai Tadbir (Pengurusan Stor).

Korang jangan lupa baca pula, penat atok tulis tu.

Atok pon da nak chaw ni. Salam semua.

Atok
Follow me

Leave a Comment